Russen wensen Apollo veel succes

MOSKOU (DPA/AFP) De-Russische geleerde G. Petrow heeft vandaag het Amerikaanse Apollo-experiment welslagen toegewenst. Petrow, die hoofd is van het instituut voor ruimteonderzoek van de Russische academie van wetenschappen, schrijft in de Prawda, dat niet vergeten moet worden, dat deze Apollovlucht in een periode van hoge zonneactiviteit plaatsvindt en dat daardoor de drie Amerikaanse astronauten aan sterke straling blootgesteld kunnen zijn.
Petrow meent, dat de Apollo-8 in de buurt van de wegen vliegt die de Russische ruimtesondes vijf en zes vliegen.
Een van de bijzonderheden van het Apollo-systeem is volgens Petrow, dat de mens blijkbaar de hoofdrol speelt bij de besturing van het ruimteschip. De Sowjet-Unie, zo voegt hij eraan toe, ontwikkelt thans systemen die zowel automatisch kunnen functioneren als met de hand bedien kunnen worden. Daardoor zou een grotere veiligheid gewaarborgd kunnen worden.
Source: Het Vrije Volk, 23 December 1968